محيط اطرافمان انباشته از پلاستيک شده است، هر کاري که انجام مي دهيم و هر محصولي را که مصرف مي کنيم، از غذايي که ميخوريم تا لوازم برقي به نحوي با پلاستيک سروکار داشته و حداقل در بسته بندي آن از اين مواد استفاده شده است. گذر زمان و پيشرفت صنايع از يك سو، ارتقاء سطح فرهنگ جوامع و افزايش تقاضا براي كالاهاي بهداشتي از سوي ديگر باعث شده اند كه امروزه انواع ظروف پلاستيكي جزو لوازم جدايی ناپذير زندگی روزانه ما شوند. شكل ظاهري اين جعبه ها تا اندازه اي با سليقه توليدكننده و امكانات فني قالب ساز تغيير مي يابد ولي عمدتاً اندازه و ابعاد موجود در بازار مبناي كار توليدكننده مي باشد. شايان ذكر است كه عنايت به شيوه هاي استاندارد بسته بندي كه در رساندن سالم كالا به مقصد نقش حياتي دارد بايد مورد توجه خاص قرار گيرد. اين طرح مربوط به ساخت جعبه هاي ميوه است كه در رساندن ميوه به شكل سالم مورد استفاده قرار گرفته و ماده اوليه آن پلي اتيلن سنگين (HDPE) مي باشد.
موارد كاربرد
جعبه هاي پلاستيكي در واقع يك محصول نهايي بوده كه بدون هيچگونه تغييري توسط كشاورزان،باغداران، فروشندگان ميادين ميوه و تره بار و ... جهت بسته بندي، نگهداري، حمل و نقل انواع ميوه جات بكار مي رود. بسته بندي به عنوان يك ابزار كارآمد سالهاست كه مورد نظر كارشناسان علم بازاريابي قرار گرفته است. استفاده از انواع مختلف بسته بندي ضمن اينكه قابليت نگهداري بهتري را به كالا مي بخشد در كسب سهم بالاتري از بازار براي كالاي مورد نظر نيز مؤثر است. كيفيت و نوع بسته بندي ميوه بسيار حائز اهميت بوده زيرا وضعيت نامناسب حمل و نقل، فرآيند، انبار كردن و نگهداري باعث بروز حدود ٣٥ درصد ضايعات در ميوه ها و سبزيجات مي گردد.
اهميت استراتژيك كالا
كاربرد پلاستيكها در تمام شئونات زندگي، گسترده شده است و نميتوان روزي، زندگي بدون پلاستيك را تصور كرد چون از بطريهاي شير و نوشابه گرفته تا لباس و قطعات خودرو از پلاستيك هستند،گرچه اين توليد زياد پلاستيكها اساساً زير سئوال رفته است. انتظار ميرود منابع شناخته شده ذخيره جهاني نفت تا ۸۰ سال ديگر تمام شوند و اين در مورد گاز طبيعي ۷۰ سال و براي زغال سنگ ۷۰۰ سال است، اما تأثيرات اقتصادي كاهش اين منابع خيلي زودتر فرا خواهد رسيد. وقتي منابع كاهش يابد، قيمتها هر روز بالا خواهد رفت و اين واقعيتي است كه نمي تواند از كانون توجه سياست گذاران خارج شود. نظريه پردازان بازاريابي، دو نقش مهم براي بسته بندي متصور هستند كه عبارتند از نقش Protectiveو نقش Promotive. چنانكه از واژه بكار گرفته شده براي اين نقش ها نيز برمي آيد نقش نخست به وجه نگهداري و دوام حاصل از بسته بندي و نقش دوم به جنبه آگاهي دهنده و پيش برنده بسته بندي اشاره دارد.
از ديگر سو توجه ناكافي به موازين بسته بندي بهداشتي موجب گشته است كه محصولات مختلف غذايي كشور و خصوصا محصولات باغي توليدي ايران عليرغم دارا بودن كيفيت بسيار خوب و بعضا منحصر بفرد در
بدو توليد به دليل پيدايش پاره اي آلودگي هاي ثانويه يا بروز فساد ناشي از شرايط نامناسب نگهداري و حمل نتوانند به بازارهاي جهاني راه يافته و راه را براي افزايش سطح توليد داخلي هموار نمايند. با عنايت به تنوع بسيار زياد ميوه هاي توليدي كشور بديهي است با اجراي طرح هاي فرآوري و بسته بندي بهداشتي،
محصولات باغي توليدي كشور، قابليت رقابت با محصولات مشابه خارجي را در بازارهاي جهاني خواهند
داشت. همچنين با توجه به بازار تقاضاي گسترده داخلي براي انواع ميوه جات، خصوصا نحوه عرضه ميوه در مراكز خريد بزرگ و سوپر ماركتها، لزوم توجه بيشتر به بسته بندي اين مواد به منظور افزايش سهولت دسترسي عرضه و نگهداري مشخص تر مي شود. ضمن اينكه پرداختن به اين موضوع داراي توجيه مناسب اقتصادي بوده و با اجراي اين طرح، مي توان بستر مناسبي را براي اشتغال نيروهاي ماهر و نيمه ماهر فراهم آورد كه با توجه به ماهيت صنايع غذايي بانوان مي توانند سهم بسزايي در آن داشته باشند.
بازدید روز
۷۶۵۴
بازدید دیروز
۴۶۳۵
بازدید ماه
۷۶۵۴بازدید کل
۱۳۵۷۱۶۸۳۴
افراد آنلاین
۵۰۸۵
اس دی سایت هیچگونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد. با مطالعهی راهنمای خرید امن، آسودهتر معامله کنید.
تمامی خدمات این سایت تبلیغاتی، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه میباشند و فعالیتهای این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.